Kaakon avoin AM-sprintti, Kymenlaakson Sähkösprintti, Kouvolan Anjalassa 8.9.2018
Ilmoittautuminen oli Irmassa Ilmoittautuminen päättynyt – Tervetuloa kisaamaan kaikki mukaan ilmoittautuneet!
Matkat ja rastien määrä sarjoittain
Kilpailuohjeet (täydennetty ja päivitetty versio – julkaistu 6.9. klo 18)
Ratamestareilla on asiaa -tiedote
Kisaennakkoa
– lue myös uutisjuttu sprintistä täältä!
AM-sprintti juostaan tänä vuonna Anjalan kartanon ja Stora-Enson Inkeroisten tehtaiden alueilla. Varsin historiallisissa kulisseissa siis suunnistetaan. Rasteja on Kymijoen kahtapuolta. Rasteja on niin ruotsin kuin ryssänkin puolella. Tällaisia ilmauksia vielä joskus kuulee täkäläisessä puhekielessä. Se kertoo siitä, kuinka 1743-1809 Ruotsin ja Venäjän raja jakoi tavallisen rahvaan kahden eri valtakunnan alamaisiksi.
Rajalla tietenkin sodittiin. Kustaan sota toi mukanaan käsitteen Anjalan Liitto. Siinähän Ruotsin kuninkaan ilman säätyjen suostumusta aloittama sota Venäjän 1943 valloittamien alueiden takaisin saamiseksi johti Ruotsi-Suomen upseerien vetoomukseen Venäjän Katariina II:lle tällaisen sodan lopettamiseksi. Kustaa III vaati kuitenkin upseereita antamaan uskollisuuden valan, joka liittokirja allekirjoitettiin Anjalan kartanossa elokuun 12 päivänä 1788. Upseerien Katariina II:lle esittämän vetoomuksen sisältö oli tavallaan ensimmäinen yritys saada Suomi itsenäiseksi.
Anjalan kartano vastapäätä olevalle Tallinmäelle pääsevät lähtö 1:n eli pisimpien ratojen kilpailijat. Siellä on maan uumenissa useissa kaivauksissa todetut kivikautiset asuinpaikat noin 5000 vuoden takaa. Jääkauden jälkeen maan kohotessa Päijänne oli alkanut laskea vetensä Suomenlahteen ja näin oli syntynyt Kymijoki noin 6000 vuotta sitten. Meri lainehti aivan nykyisen voimalaitoksen alapuolella ja Ankkapurha oli mahtava ja kalaisa koski. Ilmasto oli lämmin ja varmaankin kivikauden kansa vietti rantaelämää läpi vuoden.
Näin ainakin, jos antaa mielikuvituksen lentää vapaasti.
Lähtö 1:n suunnistajat menevät lähtöön ja juoksevat takaisin pitkin patosiltaa. Kemijoki Oy:n omistama vesivoimalaitos rakennettiin 1910. Voimalaitoksen uumenissa on kiinnostava vierailukohde eli Tehdasmuseo.
Kaikki radat kiepsahtavat Anjalan kartanon nurkilla. Kartanon kummituksella taitaa olla hämmästelyyn aihetta.
Kartanon alueella toimii nykyisin Anjalan Nuorisokeskus. Sen ohjelmistoon kuuluvat monenlaiset ulkoiluaktiviteetit. Suunnistajat havaitsevat maastossa leiriläisten omia pienoisrastilippuja sekä erilaisia tehtävä- ja ohjekylttejä. Ja useimmat kilpailijoista pääsevät etsimään rastia Nuorisokeskuksen rakentamasta labyrintista.
Radoista ja kartoista varmaan seuraavassa raportissani lähempänä kisaa. Mutta arvioin tässä vaiheessa, että asvalttia juostaan noin 15%, hyväkulkuista metsämaastoa 15 % ja loppu puistoja ja hoidettuja nurmikoita pitkin. Nappulatossu on suositeltava jalkine näihin kekkereihin. Katuja ei ole suljettu eikä mitään trikkejä ole tarjolla. Vain selvää puistosuunnistusta, jossa kova vauhti voi tuottaa pikku pummeja.
Heikki Kyyrönen, ratamestari, 29.8.2018