Viestinviejänä
Vuosi on alkanut vauhdikkaasti ainakin kalenterimerkintöjeni suunnalla. Hiihtosuunnistuskilpailuja on peruttu urakalla ja uusia on laitettu kalenteriin parin viikon varoitusajalla. Vuoden vaihteessa muutin Rovaniemelle ja isoin miinus onkin ollut kisojen siirtyminen etelämmäksi.
Oma urheileminen on edelleen aikamoista kamppailua palautumisen haasteellisuuden kanssa. Positiivista on, että joitain syitä on löytynyt ja voidaan lähteä etsimään ratkaisua. Kun treenejä on pitänyt vähentää, on aikaa jäänyt enemmän tradenomi opinnoille ja teenkin kevään aikana ensimmäisen työharjoitteluni Askel Sportilla.
Tavoitteena maali
Markkinoinnin parissa toimiminen on herättänyt tajuamaan viestinnän haasteellisuuden nykypäivänä. Viestin lähettäminen on niin helppoa, että olemme jatkuvasti viestitulvan keskellä. Niinpä viestin perille saamiseen joutuu usein näkemään paljon vaivaa.
Sen lisäksi, että mietitään, miten saadaan viesti lähetettyä, pitäisi miettiä, miten se on helppo vastaanottaa. Ei riitä, että nettisivuilla on timanttisia uutisia, jos kukaan ei päädy niitä lukemaan. Hienosti järjestetystä leiripäivästä on paljon enemmän iloa, jos siellä on kolmen osallistujan sijaan kaksikymmentä innokasta.
Kehitysaskeleita
Vaikka suunnistuksessa on edelleen asioita, jotka pitää vaan tietää, tehdään suunnistusseuroissa paljon hyvää työtä viestinnän eteen. Kouvolan Suunnistajissakin katsotaan rohkeasti eteenpäin, kokeillaan uutta ja annetaan vastuuta. Erityisen iloinen olen siitä, miten viestintätiimi on saatu kasaan ja alkanut toimia.
Viestintätiimin tavoite on tehdä viestinnästä monipuolisempaa, johdonmukaisempaa ja tekijöilleen helpompaa. Virallinen tieto tulee jatkossakin löytymään seuran nettisivuilta ja sähköpostilistojen kautta lähetetyistä viesteistä. Facebookissa ja Instagramissa nostetaan tunnelmapaloja seuran monipuolisesta toiminnasta sekä samalla ohjataan nettisivulle uutisten pariin. Ennen kaikkea viestintätiimin tarkoituksena on jakaa vastuuta ja koordinoida toimintaa niin, että kaikki kanavat tulee hoidettua.
Viitoitus kuntoon
Korona on suunnistukselle iso mahdollisuus ja toivon, että se osattaisiin hyödyntää kuntosuunnistuskauden alkaessa. Meidän täytyy osata näkyä siellä, mistä tietoa etsitään, kertoa asiat ymmärrettävästi ja olla valmiita opastamaan tulijat mukaan toimintaan.
YouTube on täynnä opetusvideoita kaikesta mahdollisesta paitsi suunnistuksesta. Vaatii melkoista salapoliisityötä löytää kuntorasteille xxxmäelle, jos vt yy ja tie zzzz risteyksestä liehuu pala kangasta. Toivon myös, että kuntosuunnistuksia ja rastilippua mainostettaisiin valtakunnallisesti, niin jokaisen seuran ei tarvitsisi keksiä mainoksia itse.
Ja loppuun mainoksia
Nyt kun jaksoit lukea tänne asti, ajattelin käyttää saadun huomion markkinointiin.
Jos haluat tukea minun ja siskoni Tuulin matkaa kohti koti MM-kisoja, niin seuraa, tykkää ja jaa meidän tekemisiä somessa. Meidät löytää Suutarin Siskokset nimellä Facebookista, Instagramista, YouTubesta ja TikTokista (@sisteroftheshoemaker). Rahallista tukea voit antaa ostamalla reissuissa ja luentoja kuunnellessa neulottuja tiskirättejä täältä. Yrityksille on tarjolla työhyvinvoinnin edistämistä sekä näkyvyyttä kisa-asuissa ja somessa, ota rohkeasti yhteyttä!
Kiva, kun olet tukemassa, tehdään yhdessä (hiihto)suunnistuksesta tunnetumpi.
Mirka Suutari D21, kokonaisuuksien katsoja ja tarinoiden toivoja
Artikkeli kuva Seppo Aho, tekstin kuvat Markkinointitoimisto Tovari ja Heikki Kyyrönen